ΤΑ ΔΩΡΑ ΤΗΣ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

ΤΑ  ΔΩΡΑ  ΤΗΣ   ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ  ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ – ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

                                                     ΝΙΚΟΣ   ΜΑΡΚΑΚΗΣ

 

Γονέα, δάσκαλε,

διάβασε  το  παρακάτω  κείμενο   προσεκτικά  και  πάρ’ το  στα  σοβαρά.  Επειδή  η  ζωή  αλλάζει  πλέον  ραγδαία  σε  όλα  τα  επίπεδα, κανείς  δεν  ξέρει  πώς  θα  είναι  ο  κόσμος  μας  το  2050, το  2060. Ένα  είναι βέβαιο, το  αβέβαιο. Ένα  είναι  σταθερό, το  ασταθές, ένα  είναι μόνιμο, το  προσωρινό…  Για  πρώτη  φορά  στην  ιστορία  της  ανθρωπότητας  δεν  ξέρουμε  τι  δεξιότητες  πρέπει  να  διδάξουμε  στα  παιδιά  μας, μιας  και  δε  γνωρίζουμε  σε  τι  κόσμο  θα  ζήσουν.

Ο  τρόπος  που  διαπαιδαγωγούν  οι  γονείς  τους  τα  παιδιά  τους  στην  εποχή  μας  δεν  είναι  αρκετός  για  να τους  δώσει  τα  νοητικά, συγκινησιακά  εφόδια  και τις  δεξιότητες  που  χρειάζονται  για  ν’ ανταπεξέλθουν  σε  έναν  τόσο  απαιτητικό  κόσμο  όπου  homo  homini  lupus.  Τα  ίδια  και  με  το  σχολείο. Είναι  πλέον  ανεπαρκές  έως  και  παρωχημένο. Μαθαίνει  τα  παιδιά  τι  να  σκέφτονται  και  όχι  «πώς»  να σκέφτονται.  Προσαρμόζει  τα  παιδιά  στα  μέτρα του, αντί  να προσαρμόζεται  αυτό  σ’ αυτά.  Αδιαφορεί  για  δεξιότητες  που  θα  τους  είναι  απαραίτητες  για  τη  μετέπειτα  ζωή  τους.

 Το  σίγουρο  πάντως  είναι  ότι  το  μεγαλύτερο  πρόβλημα  που  θ’ αντιμετωπίσουν  είναι  το  ψυχολογικό  κι   ότι  τα  παιδιά  μας  θα  χρειαστούν άλλου  είδους  εφόδια,   όπως  η  έξυπνη  συναισθηματική  νοημοσύνη  κι η  ψυχική  σταθερότητα – ανθεκτικότητα, για  να  επιβιώσουν  ψυχοκοινωνικά,  για  να    κερδίσουν  και  να  χαρούν  τη  ζωή   τους. Και  καθώς  τα  δεδομένα  αλλάζουν  διαρκώς, θεωρείται  δεδομένο  ότι  θα  χρειαστούν  να  επαναπροσδιορίζουν  συνεχώς  τον  εαυτό  τους  και  κάποιες  φορές  να  τον  επαναγεννούν, να  τον  επανεφεύρουν  από  την  αρχή.

Όντας  34  χρόνια  δάσκαλος  σ’ Ελλάδα  και  Γερμανία  και  20  χρόνια  ψυχολόγος   – ψυχοθεραπευτής, πάντρεψα  τις  δύο  αυτές  επιστήμες  σε  μία  δική  μου  μέθοδο  που  την  ονόμασα   ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ  – ΘΕΡΑΠΕΙΑ – ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.  Την  απλοποίησα  μάλιστα  σε  15  μικροβήματα  έτσι  ώστε  να  είναι  πιο  εύπεπτη  για  τους  γονείς, τους  εκπαιδευτικούς  και τους  ψυχολόγους. Την  εφάρμοζα  στο  σχολείο και  την  εφαρμόζω  και  στις  εκπαιδευτικές  και  θεραπευτικές  μου  ομάδες.  Την  παρουσίασα  και  στο  πανευρωπαϊκό συνέδριο   της  European  Family  Therapy  Association. ( E.F.T.A.).  Τα  οφέλη  της αυτής  της  εκπαίδευσης – ψυχοθεραπείας, εκτός  από  τα  προαναφερθέντα,  είναι  πολλά. Παραθέτω  μερικά  απ’ αυτά «τα  δώρα» επιγραμματικά :

 Σε  βοηθάει

*να  χτίσεις  τις  τέσσερις  ταυτότητες  που  χρειάζεσαι : προσωπική, σεξουαλική, συγκινησιακή, επαγγελματική,

* να  εστιάζεσαι  στο  συναίσθημα, να  το  αναδύεις, να  το  ονομάζεις, να  το  ποσοτικοποιείς, να  το  αξιοποιείς,

*  να  στρέφεις  το  άγχος  υπέρ  σου  κι  όχι  εναντίον  σου

*  να  διαχειρίζεσαι   τον  θυμό

*  να  προλαβαίνεις  τις  κρίσεις άγχους  και  πανικού   και  να  κάνεις  σύμμαχό  σου  τον  φόβο,

*  να  ξεπερνάς  το  πένθος,

*  να  επιλύεις  συγκρούσεις,

* ν’ αντιλαμβάσεσαι  πώς, με  ποιον  τρόπο  η  δική  σου  συμπεριφορά  επηρεάζει – καθορίζει  τη  συμπεριφορά  των  άλλων,

* να  καταλάβεις  πώς  εσύ  ο  ίδιος  προκαλείς  αυτό  που  απεύχεσαι,

*  να  προβλέπεις  τις  συνέπειες  των  λόγων  σου  και  των  πράξεών  σου

*  ν΄ αναγνωρίζεις  μοτίβα, δυναμικές, patterns  σύμφωνα  με  τα  οποία  επικοινωνείς και  τα  οποία  καθορίζουν  τη  συμπεριφορά  σου  και  τις  σχέσεις  σου,

* να  αντιλαμβάνεσαι  τους  ρόλους  στους  οποίους  μπαίνεις, οι  οποίοι  παίζουν  καθοριστικό  ρόλο  στην  επικοινωνία,

* να  βάζεις  ατομικά, οικογενειακά, διαγενεϊκά , κοινωνικά όρια

*  να  πετάξεις  τις  τύψεις  και τις  ενοχές, που  μόνο  δυσλειτουργία  προκαλούν,

* να μην  ετεροπροσδιορίζεσαι  με  βάση  αυτά  που  λένε  και  κάνουν  οι  άλλοι, αλλά  να αυτοπροσδιορίζεσαι  με  βάση  τα  θέλω  σου, τις  ανάγκες  σου, τις  επιθυμίες, τις  προσδοκίες, τους  στόχους  σου, τα  όνειρά  σου,

* ν’   αυξήσεις  την  αυτοεικόνα  και την  αυτοεκτίμησή  σου,

* να   δίνεις  έμφαση στην  αυτοηνιοχόησή  σου  και  την  αυτονομία  σου, στο  «μεγάλωμά»  σου,

* να  εστιάζεσαι  στη  λύση  κι  όχι  στο  πρόβλημα, στο  παρόν  και  στο  μέλλον  κι  όχι  στο  παρελθόν,

* να  αναπλαισιώνεις  το  δυσάρεστο  και  το  δυσλειτουργικό  που  σου  προκαλεί  δυσάρεστα  συναισθήματα, δυσάρεστες  συνέπειες, ίσως  και  τα  συμπτώματα  που  εμφανίζεις,

* να  επικοινωνείς  με  λειτουργικό  τρόπο,

* να  καλλιεργήσεις, να  βελτιώσεις  την  ενσυναίσθηση  για  να  μπορείς  να  μπαίνεις  στα  παπούτσια  του  άλλου, πράγμα  πολύ  βοηθητικό  για  τη  λειτουργική  επικοινωνία

* να χτίσεις  ένα  ισχυρό  Εγώ  που  χρειάζεσαι  για   να αντέχεις  στις  ψυχοπιεστικές  καταστάσεις  της  ζωής.

Σε  βοηθάει  εντέλει  ν΄ανακουφιστείς, ν’ απενοχοποιηθείς, ν’  αυτοποιηθείς, να  γίνεις Εσύ,  αυτό  που  εσύ  επέλεξες  να  γίνεις.

Αν  θέλεις  λοιπόν κάνεις  ένα  μοναδικό  δώρο  στον  εαυτό  σου, ένα  ταξίδι  μοναδικό , αν  θέλεις  να  ανελιχθείς, να  αναβαθμίσεις  το  «λογισμικό»  σου, να  επαναπρογραμματίσεις  τον  εγκέφαλό  σου, να  αναγεννηθείς, μη  διστάσεις. Δοκίμασε  και  θα  δεις…

Νίκος  Μαρκάκης

ΣΥΝΗΧΗΣΗ, θεραπευτικό  εργαστήρι

Λευκωσίας  22, καμίνια, Πειραιάς

τηλ. 210.42.20.969  –  697.79.79.062

nikos_markakis@yahoo.gr    –   nikosmarkakis1964@gmail.com